Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 10 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Podpora neúspěšných žáků učiteli na 1. stupni ZŠ
Pánková, Simona ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Krátká, Jana (oponent)
Diplomová práce se zabývá rolí učitele ve vzdělávání školně neúspěšných žáků na 1. stupni ZŠ. Teoretická část se věnuje různým pojetím školní neúspěšnosti. V první kapitole je vymezený pojem školní úspěšnost a neúspěšnost. Druhá kapitola se zabývá různými důvody školní neúspěšnosti, které učitel musí určit, aby mohl žáka efektivně podpořit. Třetí kapitola se zaměřuje na chování žáků se SVP, které může být mnohdy nebezpečné a učitel musí vědět, jak se v takových situacích zachovat. Čtvrtá kapitola se zabývá tím, jak je žák se SVP přijímán do běžné třídy. Především se však diplomová práce zaměřuje na postupy používané učitelem, které pomáhají dítěti v učení a překonávání překážek, které jeho učení ztěžují, včetně subjektivně vnímané neúspěšnosti. Tyto informace nalezneme v paté kapitole. Další kapitoly se zaměřují na asistenta pedagoga a na školu, obojí je při podpoře žáka klíčové. Cílem empirické části je zjistit, jak přistupují k podpoře školně neúspěšných žáků učitelé na 1. stupni ZŠ a jakých efektivních postupů (strategií) využívají. Tato část je založena na kvalitativním výzkumu. Hlavní výzkumnou metodou je pozorování výuky ve dvou třídách 3. ročníku ZŠ. Dalšími použitými metodami jsou rozhovory s oběma učitelkami a empirické posouzení, které je vytvořeno po sledování jejich výuky. Výstupem...
Vybrané kognitivní předpoklady a metakognice ve vztahu k obtížím v aritmetických dovednostech u žáků mladšího školního věku
Stieranková, Marína ; Špačková, Klára (vedoucí práce) ; Skalová Pražáková, Kateřina (oponent)
Tato práce se zabývá oblastí obtíží v aritmetických dovednostech ve vztahu k metakognici a vybraným kognitivním předpokladům u žáků mladšího školního věku. Teoretická část této práce poskytuje vhled do problematiky metakognice, matematických dovedností, kognitivních předpokladů pro jejich rozvoj, metakognice v souvislosti s matematikou, a také se věnuje nástrojům pro měření těchto oblastí. V empirické části popisuje výzkum, jehož cílem bylo porovnat metakognitivní znalosti (vztahujících se k self, úlohám a strategiím) a vybrané kognitivní předpoklady (symbolické a nesymbolické vnímání množství (numerozita), prostorové schopnosti, inhibice) u skupiny žáků s oslabenou úrovní aritmetických dovedností (N=24) a skupiny žáků s úrovní aritmetických dovedností v normě (N=31). Výsledky výzkumu prokázaly mezi výzkumnými skupinami rozdíl v metakognitivních znalostech vztahujících se k self a metakognitivních znalostech vztahujících se ke strategiím posilujícím kompetence. V ostatních sledovaných oblastech (metakognitivní znalosti vztahující se k úlohám, k vyhýbacím strategiím a vybrané kognitivní předpoklady) nebyl statisticky významný rozdíl mezi sledovanými skupinami žáků prokázán. KLÍČOVÁ SLOVA aritmetické dovednosti, metakognitivní znalosti, mladší školní věk, kognitivní předpoklady, výukové obtíže
Dynamická diagnostika v praxi školního psychologa
Mrázková, Marína ; Lucká, Barbora (vedoucí práce) ; Kučerová, Olga (oponent)
Tato bakalářská práce představuje dynamickou diagnostiku jako přístup, který může být součástí práce školních psychologů a pokouší se zjistit, nakolik je tato metoda aplikována v praxi českých školních psychologů. Data byla shromážděna a analyzována pomocí metody kvalitativního výzkumu z polostrukturovaných rozhovorů ze sedmi školními psychology. Z výzkumu vyplynulo, že školní psychologové ve své práci využívají v různé míře principy dynamické diagnostiky, ale ve většině případů ji nevyužívají systematicky. Tento závěr je ve shodě s výzkumem, který byl realizovaný v rámci projektu RAMPS-VIP III. V závěru práce autorka nabízí hypotézu, že by bylo přínosné, kdyby byli školní psychologové s touto metodou podrobněji seznamováni již během studia, zejména ti, kteří potenciálně míří do školství či poradenství. KLÍČOVÁ SLOVA Dynamická diagnostika, školní psychologie, vzdělávací obtíže, zkušenost zprostředkovaného učení
Výchovný poradce
ČERMÁKOVÁ, Eva
Cílem diplomové práce je zaměřit na zmapování role výchovného poradce na základní škole a víceletém gymnáziu. V teoretické části je vymezeno výchovné poradenství (s ohledem na legislativu, požadavky na vzdělání). Práce se zabývá historií výchovného poradenství, náplní práce výchovného poradce, spoluprací výchovného poradce s poradenskými pracovišti. Praktická část je realizována kvalitativním výzkumem, kdy jsou vedeny polostrukturované rozhovory s výchovnými poradci na školách základních a víceletých gymnáziích. Práce se soustředí na náplň práce výchovných poradců, výchovné problémy, se kterými se výchovní poradci setkávají a jejich konkrétní řešení.
Vliv metody Reuvena Feuersteina na didaktiku učitele základní školy
Kurcová, Petra ; Lucká, Barbora (vedoucí práce) ; Sotáková, Hana (oponent)
Diplomová práce se zabývá vlivem Feuersteinovy metody Instrumentálního obohacování na didaktiku učitele základní školy. Metoda Instrumentálního obohacování představuje velmi propracovaný systém pro rozvoj kognitivních struktur učícího se jedince. Osoba, která pomáhá rozvíjet kognitivní struktury, působí jako zprostředkovatel. Těmito zprostředkujícími osobami jsou nejčastěji rodiče nebo učitelé. Učitel dle Feuersteina tedy není pouhým předavatelem znalostí, ale snaží se svým přístupem rozvíjet myšlení a učební potenciál žáků. Cílem mé práce je prohloubit obecné znalosti o vlivu této metody na didaktiku učitele z pohledu těch učitelů, kteří s ní pracují. Objasnit, v jakých oblastech didaktiky učitelé vnímají vliv této metody a jak konkrétně se případné změny projevují. Teoretická část práce představuje tvůrce metody, profesora Reuvena Feuersteina, a teoretická východiska, ze kterých jeho metoda vychází. Dále je představen Feuersteinův program Instrumentálního obohacování, který je aplikací zprostředkovaného učení do pedagogické praxe. Dále je vymezen pojem didaktika. Poslední část se zabývá dostupnými výzkumy na téma vlivu metody na didaktiku učitele. V empirické části, která je postavena na kvalitativním výzkumném designu, nejprve představuji cíl výzkumu, výzkumné otázky, metody sběru dat a výzkumný...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.